Konsultacje społeczne w Turku. Głosy podzielone w sprawie budowy linii kolejowej w wariancie W9
"Konsultacje, które nie są konsultacjami"? Źle zaadresowane pytania pozostawione bez odpowiedzi i bardzo niska frekwencja, która na środowym spotkaniu skupiła więcej polityków, samorządowców niż samych mieszkańców Turku i gminy wiejskiej. Tak w telegraficznym skrócie można podsumować konsultacje społeczne w ramach projektowanej linii kolejowej wariantu W9 Turek-Konin, które odbyły się 13 marca w Hali Widowiskowo-Sportowej.
Za nami drugi dzień konsultacji społecznych dotyczących nowej trasy kolejowej Turek-Konin. Spotkanie z mieszkańcami Turku i gminy wiejskiej Turek podobnie jak wtorkowe w Tuliszkowie podzielone było na dwie części. Pierwszą poświęcono omówieniu zmian dokonanych w dotychczasowym projekcie wariantu W9 wykonanych przez firmę Multiconsult. Zaproponowane zmiany skupiły się na zniwelowaniu kolizyjności z budynkami mieszkalnymi i drogami. Podczas prezentacji wyliczono podstawowe założenia nowego projektu wariantu W9 przebiegającego przez teren gminy wiejskiej Turek. Przewidziano 3 przejazdy kolejowo-drogowe, 4 przystanki lub stacje tj. przystanek osobowy w Słodkowie i Turku Zachód oraz dwa przystanki jako rezerwa w miejscowości Imiełków, oraz Obrzebin. Długość odcinka biegnącego przez gminę wyniesie szczęść i pół kilometra. Na terenie miasta będzie odcinek o długości dwa i pół kilometra z jedną stacją. Przewidziano także jeden wiadukt na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 83.
Druga część spotkania, czyli pytania do projektantów i wolna dyskusja przebiegła w spokojniejszej atmosferze w porównaniu do burzliwego spotkania w Tuliszkowie. Wpływ z pewnością na to ma sytuacja, że wybrany wariant W9 nie ingeruje aż tak mocno, jak w przypadku gminy Tuliszków w infrastrukturę urbanistyczną i drogową. Na widowni w głównej mierze zasiedli samorządowcy, przedstawiciele instytucji oraz przedsiębiorcy. Opinie o zasadności budowy samej kolei były podzielone, jak i wyboru zaplanowanego do realizacji wariantu W9.
Głos zabrał m.in. prezes Tureckiej Izby Gospodarczej Damian Brzóska, zwracając uwagę na inwazyjność przebiegu trasy w teren największego pracodawcy na terenie gminy wiejskiej Turek, czyli firmę Drewtur. -Akurat stacja w Słodkowie jest przy firmie Drewtur. To jest największy podatnik w gminie, oni planują rozwój. Te tory a rozmawiamy o tym już chyba trzeci raz, te tory blokują możliwość rozwoju zakładu Drewtur. W związku z tym ograniczacie naprawdę istotną część, to największy pracodawca w gminie a kolej, zamiast nam pomagać będzie przewoziła kilkadziesiąt osób dziennie, blokując największego pracodawcę. - mówił prezes TIG, dodając wielokrotnie o błędzie, jakim był wybór wariantu W9, kwitując swoją wypowiedź krótko -te konsultacje to nie są konsultacje.
Całość spotkania w Turku znajdziemy w kopi przekazu live pod tym linkiem:
https://www.youtube.com/watch?v=epjaWRxvnFU
Wiele pytań pozostało bez odpowiedzi, ponieważ dotyczyły wyboru wariantu trasy, a nie przygotowanego przez biuro projektowe Multiconsult zmiany w projekcie zaplanowanego wariantu W9. Kolejne konsultacje odbędą się 14 marca w Starym Mieście, a następnie w Koninie i Brzeźnie. Spotkania będą także transmitowane w internecie.