ZSR Kaczki Średnie: szkoła wysoko oceniona/Sławomir Kosobudzki

W Zespole Szkół Rolniczych CKP w Kaczkach Średnich zakończona została ewaluacja zewnętrzna szkoły, w wyniku czego powstał raport końcowy. Badano cztery obszary pracy szkoły: analizowanie wyników matury i egzaminu zawodowego, nabywanie przez uczniów wiadomości i umiejętności, aktywność uczniów oraz respektowanie norm społecznych. Szkoła została dobrze oceniona – w dwóch obszarach spełniła wymagania na poziomie wysokim, a w dwóch na średnim.
Obszar: Analizuje się wyniki egzaminów zewnętrznych
Z przeprowadzonego badania wynika, że w technikum funkcjonuje system analizy egzaminów zewnętrznych. Wyniki egzaminu są analizowane w celu poprawy jakości pracy szkoły, wnioski z analizy są wdrażane i na miarę możliwości uczniów przyczyniają się do wzrostu efektów kształcenia. Z dokumentacji szkoły wynika, że do technikum przychodzą uczniowie z niskimi wynikami egzaminu gimnazjalnego (w większości poziom kilkunastu punktów na 50 możliwych z danej części). Sukcesem szkoły jest m.in. zdawalność egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, uzyskanie wyższego wyniku niż na wejściu. Uczniowie licznie uczestniczą w organizowanych konkursach przedmiotowych i tematycznych, które służą poszerzaniu wiedzy i rozwijaniu umiejętności uczniów objętych egzaminami.
Obszar: Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności
Raport podkreśla, że nauczyciele otaczają uczniów pomocą, indywidualizują pracę, prowadzą zajęcia wyrównawcze, w ciekawy sposób prowadzą lekcje. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi znajdują wsparcie w szkole, traktowani są indywidualnie, obdarzani szczególną opieką, dzięki czemu z powodzeniem kończą szkołę. Szkoła organizuje również zagraniczne praktyki. Zauważono też, że uczniowie corocznie osiągają znaczące sukcesy w sporcie.
Obszar: Uczniowie są aktywni
Uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach organizowanych przez technikum. Przeprowadzona analiza świadczy o dużym zaangażowaniu uczniów w zajęcia organizowane przez szkołę. W raporcie zauważono, że uczniowie uzyskują systematyczne wsparcie nauczycieli w działaniach na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły, a ich aktywność (sportowa, edukacyjna, społeczno-obywatelska i kulturalna) wykracza poza mury szkoły.
Obszar: Respektowane są normy społeczne
Z przeprowadzonych ankiet wynika, że uczniowie czują się w szkole bezpiecznie i wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje. Z informacji zebranych od rodziców wynika zaś, że w technikum „nie słychać o aferach narkotykowych, dopalaczach, nie ma band i tzw. fali”. Ich zdaniem trafiony jest także jednozmianowy system nauki obowiązujący w szkole, ponieważ młodzież nie wraca późno do domu i jest bezpieczna.
Raport stwierdza, że technikum jest szkołą rolniczą z dużymi tradycjami sportowymi, którą ukończyło wielu dobrze prosperujących w swoim środowisku absolwentów. Podczas prezentacji raportu z ewaluacji zewnętrznej Radzie Pedagogicznej, ewaluatorzy zacytowali jednego z uczniów technikum, który w wywiadzie stwierdził: „kiedy byłem w młodym wieku, nie myślałem o pozostaniu na gospodarstwie, teraz chcę połączyć tradycję z nowoczesnością i założyć gospodarstwo agroturystyczne..., to szkoła mnie tego nauczyła i zmotywowała...”.
Dyrektor ZSR - CKP
Sławomir Kosobudzki

Marcin Derucki dla Turek.net.pl
Redakcja Turek.net.plFB
email: redakcja@turek.net.pl
telefon: 787 77 74 72